הכל על אצות באקווריום צמחיה ומניעה

אצות יכולות להפיג את ההנאה מהאקווריום. היום יש מספיק ידע כדי למנוע את הופעתן ,

קל יותר למנוע מאשר להתמודד עם מצב קיים, אך גם זה אפשרי.

צורת החשיבה וההסתכלות השתנו , אנו יודעים שהאקווריום הוא מערכת אקולוגית.

שינוי באחד המרכיבים יביא לשינוי בצמחיה ובכל שאר מרכיבי המערכת .

אצות הן הצמחים העתיקים ביותר בעולם. אין להן עלים או גבעולים והן מתרבות באמצעות נבגים או חלוקה. הן קשוחות ושתלטניות ,אך ניתן להתגבר עליהן תוך מספר שבועות.

להלן התכנית למניעת היווצרותן : –

– ככל ששכבת הדפונית והקוורץ עבות יותר ,המערכת הביולוגית פועלת יותר טוב (כ-11 עד 20 ס"מ )- ככל שתהליך הסינון איתי יותר הוא מאפשר לבקטריות לעשות עבודה טובה יותר . ויותר ברזל משתחרר למים .- ככל שפני המים סוערים ומעורבלים , משתחרר יותר CO2 לאוויר וניכנס יותר חמצן (רע לאקווריום)

– הפילטר הטוב ביותר הוא פילטר עדין שנוטה להיסתם ולהתמלא טין ובקטריות לרוב . ספיקת הפילטר כ 120% בשעה .- פילטר בעל זרימה חזקה , רע לאקווריום , פילטר כזה מעודד גדילת אצות ופוגע בצמחיה .

– מערכת ביולוגית זקוקה לזמן כדי להתאזן , ככל שעובר יותר זמן מיום ההקמה המצב משתפר . זמן ממוצע לאיזון המערכת לפחות שישה חודשים.

– בכל אקווריום יש חמצן , במוקדם או במאוחר הוא ישבור את הברזל המורכב ויהפוך אותו לבלתי זמין לצמחים . לכן יש חשיבות לדישון בברזל ובחומרים נוספים כגון מינרלים ויסודות קורט. כמו כן חשוב להשתמש באנזימים והורמונים המגבירים את זמינות המינרלים ויסודות הקורט , ובנוסף סופחים עודפי חמצן . לדוגמא שימוש בפלצנגולד.

– צמחים פעילים מסוגלים לקלוט כמויות גדולות של פוספטים וניטרטים , להמיר ולאחסן אותם . על ידי דילול קבוע של צמחיה עודפת , אנו מסלקים חומרים אה מהאקווריום .

– מזון יבש באיכות טובה הוא הכי פחות מזהם את המים . הזיהום מעודד גידול אצות . אם מוכרחים להוסיף מזון חי , יש להגביר את החלפות המים .

– לגדילה טובה של צמחים מסוגים שונים , מגיעים ע"י תוספת של CO2 למי האקווריום והורדת קשיות המים ע"י שימוש במערכת אוסמוזה הפוכה.

– דרוש לשתול כ -80% משטח קרקעית האקווריום כאשר 50% מהם מהירי גדילה .

– חשוב לא להחדיר חמצן באופן מלאכותי ולהשתדל להיפטר מעודפי חמצן .

– חשוב להשתמש במנורות צמחיה איכותית באורכי גל מתאימים (אדומים,כדוגמת נורות TROCAL למיניהן ) הכוללים במידת האפשר סינון V.U ולהחליפן לפי הוראות היצרן .

– האור הוא גורם מחמצן חצי וואט עד אחד וואט לליטר . באורך גל מתאים . זו כמות אור מתאימה לאקווריום סטנדרטי . שיטת " הפסקת הצהריים" הוכחה כיעילה למניעת אצות . בתכנון התאורה צריך להתחשב בסוגי הצמחים , בגובה האקווריום , בנפח המים , בסוגי הדגים ובתחזוקה .

– רוב סוגי הצמחים בארץ גדלים יפה בטמפ’ של עד 28 מעלות .

– לשיפור נוסף משתמשים בגוף חימום תת קרקעי שמוסיף כ- מעלה אחת לחום המים הנמצאים בקרקעית . לעומת המים שבהן גדלים הצמחים והדגים . החימום גורם לסחרור איטי מאד של המים במצע השתילה . כתוצאה מכך נוצר תהליך של התפתחות בקטריות , הגורמות לפרוק החנקות לחומרי דישון זמינים לצמחים .

– להשתמש בדגים אוכלי אצות בכמות ובסוגים שונים . לפי נפח האקווריום , הצמחייה והדגים המאכלסים אותו .

– במידה וקימות אצות חוטיות . רצוי להוציאם ביד או בעזרת מברשת שיער (מברשת לבקבוקים ) ולהשתדל להיצמד לכללים דלעיל .

– קיימים חומרים קוטלי אצות שהעדיף מביניהם הוא פוטופרופין . שפועל באמצעות אור בלבד . החומר משבית את פעולת הריבוי של האצה הקיימת . ואינו פוגע במיקרואורגניזמים חשובים , במצע ובפילטר . שימוש בחומר זה מבטיח אקווריום בריא ומשגשג לטובת כל שוכניו .

נכתב ע"י אלחנן מחברת" זו ארץ " zoo בהסתמך על מאמרים של חברות מובילות באקווריומים צמחיה ובגידול של צמחי מים , וכן בהסתמך על ניסיון של 13 שנים בהקמת אקווריומים ותחזוקתם .

לשאלות והבהרות נוספות ניתן להגיע "לזו ארץ ZOO " בסניף סגולה פתח תקווה 03-9048884